Abakus – drevni alat koji oblikuje digitalne vještine

Datum objave: 12. listopada 2024.
Objavio/la: Željka Šprljan Piskač

U okviru izborne nastave informatike, učenici 7. razreda imali su priliku upoznati jedan od najstarijih matematičkih alata u povijesti – abakus.

Ovaj drevni alat, kojeg su za računanje koristili stari Sumerani, Egipćani, Grci, Rimljani, Indijci i Kinezi, pruža iznimne prednosti u razumijevanju brojeva i matematičkih operacija.

Učenici su kroz nastavnu cjelinu „Povijest razvoja računala“ učili o povijesnom kontekstu abakusa te su savladali prikaz i osnovne računske operacije s brojevima dekadskog brojevnog sustava na abakusu.

Prednosti rada na abakusu su brojne. Prije svega, abakus omogućava razvoj motoričkih vještina i koordinacije ruka-oko što je vrlo korisno za djecu u razvoju. Također, abakus potiče mentalnu aritmetiku gdje se vježbanjem mogu razviti iznimne sposobnosti računanja u glavi. Ovakav način učenja pomaže i pri jačanju logičkog i analitičkog razmišljanja te koncentracije.

Osim što je abakus obuhvaćen u povijesnom kontekstu razvoja računala, njegovo učenje je sadržajno povezano s nastavnom cjelinom „Proračunske tablice“. U ovoj cjelini, koju ćemo obraditi do kraja prvog polugodišta, učenici će raditi s digitalnim alatima za obradu podataka te raščlambu i prikaz obrađenih podataka. Pritom će im osnove naučene na abakusu omogućiti bolje razumijevanje koncepata proračunskih tablica. Naime, rad s abakusom uvodi učenike u strukturalno razmišljanje koje je ključno za uspješno baratanje proračunskim tablicama i matematičkim formulama.

Učenici su na nastavi imali priliku raditi ne samo na fizičkom abakusu, već i na abakus simulatoru (digitalnoj verziji tradicionalnog abakusa), čime smo povezali tradicionalne metode učenja s modernom tehnologijom.

Kroz ovakve zadatke i izazove učenici ne samo da razvijaju matematičke vještine, već jačaju i svoj interes za daljnjim učenjem u području informatike. Korištenje abakusa, kao dijela šireg kurikuluma, povezuje tradiciju i tehnologiju, dajući učenicima jedinstvenu priliku da shvate kako su se matematičke i računalne vještine razvijale kroz povijest.

Rad na abakusu učenicima je u početku predstavljao izazov, no istovremeno ih je oduševila njegova zanimljivost i jedinstven pristup računanju. Zahvaljujući ustrajnoj vježbi i stručnoj podršci njihove učiteljice, ubrzo su uspješno ovladali ovom vještinom, obogaćujući svoje matematičke sposobnosti na posve nov način.

 

Zaključak? Abakus nije samo drevni alat, već most između prošlosti i budućnosti u matematici i informatici, pružajući našim učenicima temelj za uspješno savladavanje budućih matematičkih i informatičkih izazova.

 

prof. Željka Šprljan Piskač

Pročitajte još

Tribina “Čuju li me roditelji?”

Tribina “Čuju li me roditelji?”

Dragi roditelji, mentalne poteškoće pa i bolesti, sve su prisutnije među adolescentima. Ponekad je roditeljima teško prepoznati prve znakove tih poteškoća jer nemaju dovoljno informacija o njima, a ponekad i zato što ne žele priznati da bi se to moglo dogoditi...

Pročitajte više
Makedonski domjenak

Makedonski domjenak

Budući da smo ove godine dobili učenika koji nam se doselio iz Sjeverne Makedonije, posljednjeg sata geografije 1. polugodišta napravili smo makedonski domjenak. Makedonski restoran ,,Sveti Nikola“ u Zagrebu (čiji je dan, po starom (julijanskom) kalendaru bio dan...

Pročitajte više
Skip to content