Abakus – drevni alat koji oblikuje digitalne vještine

Datum objave: 12. listopada 2024.
Objavio/la: Željka Šprljan Piskač

U okviru izborne nastave informatike, učenici 7. razreda imali su priliku upoznati jedan od najstarijih matematičkih alata u povijesti – abakus.

Ovaj drevni alat, kojeg su za računanje koristili stari Sumerani, Egipćani, Grci, Rimljani, Indijci i Kinezi, pruža iznimne prednosti u razumijevanju brojeva i matematičkih operacija.

Učenici su kroz nastavnu cjelinu „Povijest razvoja računala“ učili o povijesnom kontekstu abakusa te su savladali prikaz i osnovne računske operacije s brojevima dekadskog brojevnog sustava na abakusu.

Prednosti rada na abakusu su brojne. Prije svega, abakus omogućava razvoj motoričkih vještina i koordinacije ruka-oko što je vrlo korisno za djecu u razvoju. Također, abakus potiče mentalnu aritmetiku gdje se vježbanjem mogu razviti iznimne sposobnosti računanja u glavi. Ovakav način učenja pomaže i pri jačanju logičkog i analitičkog razmišljanja te koncentracije.

Osim što je abakus obuhvaćen u povijesnom kontekstu razvoja računala, njegovo učenje je sadržajno povezano s nastavnom cjelinom „Proračunske tablice“. U ovoj cjelini, koju ćemo obraditi do kraja prvog polugodišta, učenici će raditi s digitalnim alatima za obradu podataka te raščlambu i prikaz obrađenih podataka. Pritom će im osnove naučene na abakusu omogućiti bolje razumijevanje koncepata proračunskih tablica. Naime, rad s abakusom uvodi učenike u strukturalno razmišljanje koje je ključno za uspješno baratanje proračunskim tablicama i matematičkim formulama.

Učenici su na nastavi imali priliku raditi ne samo na fizičkom abakusu, već i na abakus simulatoru (digitalnoj verziji tradicionalnog abakusa), čime smo povezali tradicionalne metode učenja s modernom tehnologijom.

Kroz ovakve zadatke i izazove učenici ne samo da razvijaju matematičke vještine, već jačaju i svoj interes za daljnjim učenjem u području informatike. Korištenje abakusa, kao dijela šireg kurikuluma, povezuje tradiciju i tehnologiju, dajući učenicima jedinstvenu priliku da shvate kako su se matematičke i računalne vještine razvijale kroz povijest.

Rad na abakusu učenicima je u početku predstavljao izazov, no istovremeno ih je oduševila njegova zanimljivost i jedinstven pristup računanju. Zahvaljujući ustrajnoj vježbi i stručnoj podršci njihove učiteljice, ubrzo su uspješno ovladali ovom vještinom, obogaćujući svoje matematičke sposobnosti na posve nov način.

 

Zaključak? Abakus nije samo drevni alat, već most između prošlosti i budućnosti u matematici i informatici, pružajući našim učenicima temelj za uspješno savladavanje budućih matematičkih i informatičkih izazova.

 

prof. Željka Šprljan Piskač

Pročitajte još

Terenska nastava učenika 8. razreda Postojnska jama – Predjamski grad – Ljubljana

Terenska nastava učenika 8. razreda Postojnska jama – Predjamski grad – Ljubljana

16. listopada 2025. u 6.30 sati učenici osmih razreda u pratnji svojih razrednica, Noemi Ajduković i Gabrijele Dominović, i učiteljice pratiteljice Gabrijele Vojvodić, otputovali su na jednodnevnu terensku nastavu u Republiku Sloveniju planirajući posjetiti Postojnsku jamu, Predjamski grad i Ljubljanu.
Cilj terenske nastave bio je upoznati učenike s prirodnom, povijesnom i kulturnom baštinom Republike Slovenije, podizati njihovu kulturnu svijest, popularizirati višejezičnost i učenje stranih jezika i razviti pozitivan odnos prema prijateljskim susjednim državama.

Pročitajte više
Dan kravate 2025.

Dan kravate 2025.

Budući da je ove godine Dan kravate, koji se tradicionalno obilježava 18. listopada, pao na subotu, u našoj smo ga školi obilježili u ponedjeljak, 20.10. 2025. snimanjem kratkog videa.
Učenici 8 razreda, uz podršku svojih razrednica i knjižničara, od početka listopada marljivo su vježbali vezanje kravate te su u videu pokazali koliko su u tome postali vješti.
Time su željeli odati počast kravati – hrvatskom simbolu elegancije, ponosa i zrelosti.

Pročitajte više
Skip to content